Der var engang hvor reputation management handlede om hvad folk associerede et firmas navn med, det kunne f.eks. være Shell der blev nødt til bugsere en olieplatform mange hundrede kilometer for at ophugge den, fordi Greenpeace havde held med at få presse på en fundraising kampagne hvor Shell var skurken (selvom det havde været bedre for miljøet at synke den som det oprindeligt var planlagt).
Nu er reputation management endnu sværere for det kræver ikke længere at man har adgang til de “store medier” for at man kan svine et firma til, og seriøst belaste deres brand/reputation.
Online reputation management
Faktisk skal der ikke mere end en tråd i et forum til for at svine et firma eller en person til, det skal bare være et forum som Google godt kan lide, for så er der stor sandsynlighed for at det vil komme med i de første 10 resultater på en søgning.
Det kunne være at du havde en konkurrent som brugte et forum til at bringe dårlig omtale, se på http://www.amino.dk/forums/t/6262.aspx mon det er helt tilfældigt?
En klassikker indenfor online reputation management er naturligvis
http://www.google.dk/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=vordibgborg+k%C3%B8kken
http://www.bing.com/search?q=vordingborg+k%C3%B8kken&go=&form=QBLH&filt=all
Den har været der siden 2000 og man gå ud fra at Vordingborg Køkkener har besluttet at de ikke tror på online reputation management…
Effektiv reputation management
Der er naturligvis også mange eksempler på effektiv reputation management.
Et harmløst eksempel er Danske Bank http://www.google.dk/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=danske+bank, her er der virkelgt tale om at størrelse betyder noget (hvis du bruger din størrelse på flere domæner).
Mindre virksomheder kan imidlertid også have meget effektiv reputation management, det kræver naturligvis at man har mere end et enkelt domæne pege på, men sider som Google+, linkedin, twitter og facebook er glimrende gratis sider til formålet.